ITSPEA: Make yourself look online

Sellest netiketi põhimõttest on tekkinud teenusharu, mida pakuvad digitaalmeedia ja PR ettevõtted. ORM (online-reputation-management) turule on ka sisenenud Eesti ettevõtjad, kes pakuvad vastavat teenust enamasti, kas alustavatele startupidele või korporatiivklientidele.

Eelkõige rate.ee, seejärel Orkuti ja Facebooki massilise levikuga on põhimõte hea välja näha tekitanud ka vajaduse korrigeerida online suhtlust. Ettevõtted, kel puudub online-suhtluse regulatsioon, on sattunud nö tule alla. Näiteks on SEB-l esinenud juhtum, kus klienditeenindajaid tellereid süüdistati Eesti Ekspressis klientide tagarääkimises.

Keskkondades, kus kasutajate poolehoidu pälvitakse ka virtuaalse identiteedi kujundamisega – endast piltide postitamisega – on tekkinud mitmed sotsiaalsed nähtused. Teemat on uurinud põhjalikult Eestis Maria Murumaa-Mengel oma magistritöös ja hilisemates projektides. Soovitan lugeda. (http://dspace.utlib.ee/dspace/bitstream/handle/10062/16358/Murumaa_Maria)

Mu esmane haridus: kommunikatsiooni ja ajakirjanduse alal süstis mulle mõningad põhimõtted, millest ma isiklikus suhtluse kinni pean, sõltumata kanalist, kus ma seda teen.

Ma üritan mõelda, kas see, mida ma online-suhtluses kasutan, on hariv, vajalik ehk, kas minu postituse tagajärel saab keegi uut ja kasulikku infot. See aitab vältida infomüra ja muudab minu kui online-suhtluse osalist väärtuslikumaks.

Ma üritan vältida leina, üleliigset infot oma pere, majandusliku seisu, sõprade isiklike andmete kohta avalikus ruumis.

Proovin mitte provotseerida ja mitte konflikti tekitada, vaid olen tulemusele ja koostööle orienteeritud.

Esitan oma arvamuse kasutades head eesti keelt ja üritan kirjavigu, kantseliiti vältida. Eksin selle  põhimõtte vastu, kuna online-suhtluses annab mõnikord emotsiooni edasi inglise või muust keelest laenatud mõiste.

Jään eelkõige inimeseks, üritan vältida isiklikke rünnakuid ja argumenteerin eelkõige väite, mitte isikuga. Olen eksinud selle vastu harva, ent pean põhimõttest lugu.

Esinen oma arvamustes oma nimega, mitte varjunimega.

Minu kogemus piirdub mõningate kampaaniate läbiviimisega mõnedele klientidele Facebookis ja sisuloomega, selle planeerimisega tagasihoidlikult. Isiklikult kasutan Facebooki pigem tekstiliselt kui visuaalselt ja puudutan teemasid, mis mu ühiskondlikku närvi puudutavad ja korda lähevad. Olen deklareerinud “Info” rubriigis, et sotsiaalmeediat kasutan isiklikel eesmärkidel, mitte tööandja kommunikatsiooni võimendamiseks. Jälgin samas, et esindan ka vaikimisi siiski oma tööandjat, st auditooriumil on olemas teadmine, kes on mu tööandja.

Ma olen seda meelt, et Eesti meediaväljaanded on kaotanud online-vestlustes ja kommentaariumides ühiskondliku debati eestvedaja positsiooni Twitterile ja Facebookile, kus ei sihita oma nime all kommenteerijaid avalikult, ei trollita ning visatakse oma voost välja inimesed, kes ei pea heast netiketist lugu. Olen seda meelt, et Priit Kutseri stiilis suhtlemine toob kasu lühiajaliselt kitsas sihtgrupis, ent laiemalt mängib selline suhtlusviis poliitiku nurka. Sestap on Ekspress grupi lüke, et kommentaariumid muuta anonüümseks ja mitteanonüümseks, on hiljaks jäänud ja pigem näib mulle eksinu kahetsusena kasumi kaotuses, kui siiras maailmaparandussoov.  

Meediauurijad arvavad, et suhtlusprotsess Facebookis on tekitanud fragmenteerumise, kus inimesed koonduvad oma nurkadesse. Ma ei ole sellega nõus, väidan, et poliitik, kes suhtleb valijaga Facebookis või oma valdkonna ekspertidega, on palju nähtavam ja personaalsem kui poliitik, kes suhtleb valijaga üksnes ühesuunalise kommunikatsiooni abil.

Kirjutasin aines andmeturve ja krüptoloogia referaadi sotsiaalsest insenerlusest kui ründeviisist. Jõudsin selles ühes alamosas järeldusele, et täna ühele minu välja toodud suurettevõttele sellise rünnaku korraldamine on käega katsutav ka teismelisele. Ehk, et netisuhtluses peitub ka riske, mida on võimalik kasutada ründeks.

Pean isiklikult lugu neist inimestest, kes suhtlevad veebiruumis nii, et nende suhtlusel on positiivne mõju, nad tõstatavad olulisi teemasid ning ei spämmi ning suhtlusel on mõju reaalmaailmas.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s